Friday 8 March 2013

Sembah hanya Allah


Sembah hanya Allah

1:5 Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

5:55 Sesungguhnya wali kamu ialah Allah, rasulNya dan orang2 beriman yang mendirikan sembahyang dan memberikan zakat, sedang mereka itu tunduk (kepada Allah).

5:56 Barang siapa mengangkat Allah, rasulNya dan orang2 yang beriman menjadi wali, maka sesungguhnya golongan Allah itulah orang2 yang menang.

6:153 Sesungguhnya ini jalanku yang lurus: Sebab itu, kamu turutlah jalan ku itu, dan janganlah kamu turut jalan-jalan yang lain, nanti bercerai-berai kamu daripada jalanNya. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah2an kamu bertaqwa.

7:196 Sesungguhnya waliku ialah Allah yang menurunkan Kitab, Dialah yang menjadi wali bagi orang2 yang saleh.

10:104 - Katakanlah : Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang agamaku, maka aku tiada akan menyembah barang yang kamu sembah, selain daripada Allah, tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu dan aku disuruh, supaya aku termasuk orang orang yang beriman.

10:106 - Janganlah engkau sembah - selain daripada Allah - sesuatu yang tiada bermanfaat dan tiada pula melarat kepada engkau. Jika engkau perbuat (demikian itu), niscaya engkau termasuk orang2 yang aniaya.

11:2 - Bahwa janganlah kamu sembah, melainkan Allah. Sesungguhnya aku memberi khabar takut dan khabar gembira kepadamu daripadaNya.

11:26 - (Yakni) janganlah kamu sembah kecuali Allah. Sesungguhnya aku takut, kalau kamu ditimpa siksa hari yang pedih.

11:50 - (Telah Kami utus) kepada (kaum) 'Ad seorang saudarnya, Hud. Ia berkata: Hai kaumku ! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Kamu tidak lain, hanya orang2 yang mengada adakan.
15:96 (Iaitu) orang2 yang mengadakan serta Allah, Tuhan yang lain. Nanti mereka itu akan tahu.

15:98 Sebab itu tasbihlah engkau, serta memuji Tuhanmu dan hendaklah engkau termasuk orang2 yang sujud.

15:99 Dan sembahlah Tuhanmu sehingga sampai kepadamu keyakinan (mati).

19:42 Ketika ia berkata kepada bapanya: Ya bapaku, mengapa engkau sembah sesuatu yang tiada mendengar dan tiada pula melihat dan tiada bermanfaat kepada engkau sedikitpun? 

19:43 Ya bapaku, sesungguhnya aku telah diberi ilmu yang belum engkau ketahui, sebab itu ikutlah aku, niscaya ku tunjuki engkau jalan yang lurus.

19:44 Ya bapaku, janganlah engkau sembah syetan. Sesungguhnya syetan itu durhaka kepada Yang Mahapengasih.

19:45 Ya bapaku, sesungguhnya aku takut (khuatir) bahawa engkau akan ditimpa siksaan dari Yang Mahapengasih, lalu engkau menjadi wali (teman) bagi syetan.

19:46 Berkata bapanya: Adakah engkau benci kepada Tuhan tuhanku, hai Ibrahim? Demi, jika engkau tidak berhenti, niscaya ku rajam (kulempar) engkau dengan batu, dan tinggalkanlah aku dalam masa yang panjang.

19:47 Sahut Ibrahim: Salam (selamat) untukmu. Nanti akan ku mintakan ampun bagi engkau kepada Tuhanku, sesungguhnya Dia berbuat baik kepada ku.

19:48 Aku menghindarkan diri daripadamu dan dari apa yang kamu sembah, selain daripada Allah dan aku meminta kepada Tuhanku, mudah2an aku tidak celaka (kecewa) dalam permintaanku kepada Tuhanku.

19:65

20:4

20:8

20:14

20:98

26:213 - Sebab itu janganlah engkau sembah Tuhan yang lain bersama Allah, nanti engkau mendapat siksa.

35:3 - Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, adakah yang menciptakan, selain daripada Allah, yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, maka ke manakah kamu akan berpaling?

41:14 - Ketika datang kepada mereka beberapa rasul dari hadapan dan dari belakang mereka (dari segala penjuru), bahawa janganlah kamu sembah, melainkan Allah.

41:37 - Di antara tanda tanda Allah ialah malam dan siang, matahari dan bulan. (Sebab itu) janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan pula kepada bulan, dan sujudlah kepada Allah yang menciptakan semuanya itu, jika kamu menyembah kepadaNya.

44:8 - Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, (Dia) menghidupkan dan mematikan. (Dia) Tuhanmu dan Tuhan bapa bapamu yang dahulu.

64:13 -



No comments:

Post a Comment