Saturday 6 July 2013

Allah Wali Kamu


Allah Wali Kamu

 

5:55 Sesungguhnya wali kamu ialah Allah, rasulNya dan orang2 beriman yang mendirikan sembahyang dan memberikan zakat, sedang mereka itu tunduk (kepada Allah).

 

5:56 Barang siapa mengangkat Allah, rasulNya dan orang2 yang beriman menjadi wali, maka sesungguhnya golongan Allah itulah orang2 yang menang.

 

7:155 Musa memilih tujuh puluh orang laki laki di antara kaumnya untuk menemui perjanjian Kami  (di Bukit Thur Sina). Tatkala mereka menderita gempa yang hebat, Musa berkata: Ya Tuhanku, jika Engkau kehendaki, Engkau binasakan mereka itu bersama aku. Adakah Engkau binasakan kami disebabkan perbuatan orang2 yang bodoh diantara kami? Itu tidak lain, hanya cobaan Engkau. Engkau sesatkan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau tunjuki orang yang Engkau kehendaki. Engkaulah wali kami; sebab itu, ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami! Engkau sebaik baik yang mengampuni.

 

7:196 Sesungguhnya waliku ialah Allah yang menurunkan Kitab, Dialah yang menjadi wali bagi orang2 yang saleh.

 

9:116 Sesungguhnya kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan. Dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain daripada Allah.

 

11:113 Janganlah kamu cenderung kepada orang2 yang aniaya, nanti kamu ditimpa api neraka dan tidak ada bagimu wali, selain daripada Allah, kemudian kamu tiada mendapat pertolongan.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

19:45 Ya bapaku, sesungguhnya aku takut (khuatir) bahawa engkau akan ditimpa siksaan dari Yang Mahapengasih, lalu engkau menjadi wali (teman) bagi syetan.

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan-tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

 

No comments:

Post a Comment