Sunday 13 May 2012

Petunjuk

Petunjuk
Apakah itu petunjuk? Allah terlalu banyak kali mengulang-ulang perkataan petunjuk di dalam Last Testament mengenai perkataan petunjuk!! Berapa kali perkataan petunjuk di dalam Al Quran disebut, tidak saya ketahui dengan tepat, tetapi banyak sekali ia diulang-ulang. Antara ayatnya berbunyi semoga mereka mendapat petunjuk; Mereka tidak beroleh petunjuk; Tuhan mu lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk? Apakah sebenarnya petunjuk ini? Pernahkah kita mengkaji apakah petunjuk yang selalu disebut-sebut dalam Al Quran?
Di dalam surah besar Al Quran iaitu Al Fatihah, ada perkataan minta tunjuk iaitu Tunjukilah kami ke jalan yang lurus!!!  Permintaan dalam Al Quran ini adalah dari manusia sendiri yang bermohon pada Allah memohon tunjukkan jalan !! Jalan yang bagaimana? Kita Mohon jalan yang lurus iaitu jalan orang orang yang telah Allah berikan Nikmat kepada mereka, sedang mereka itu bukan orang orang yang Allah murkai dan bukan pula jalan jalan orang yang sesat! Apakah hubungkaitnya perkataan Tunjukilah kami dengan perkataan petunjuk yang diulang - ulang sebut dalam Last Testament?
Al Fatihah wajib dibaca 17 kali sehari! Jika tidak dibaca, tidak sah sembahyang! Jadi, kemungkinan besar petunjuk yang diulang-ulang kata dalam Al Quran ini amat besar manfaatnya kepada kita!!! Secara jelasnya, jika manusia mendapat petunjuk, ia tidak akan berduka-cita dan ia selamat dari seksaan di akhirat!! Manusia yang mendapat petunjuk juga tidak akan membuat kerosakan di muka bumi sebaliknya berlumba lumba membuat kebaikan.

38:29  (Inilah) kitab yang kami turunkan kepada engkau lagi diberkati, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan orang orang yang berakal.

No comments:

Post a Comment